Select Page

Over ons

De Stichting Gobez! is in 2008 opgericht door Ethiopische vluchtelingen w.o. Haimanot Belay. Gobez is het Amhaarse woord voor ‘Goed zo’, ‘Geweldig‘ en ‘Kom op!’.

Stichting Gobez ondersteunt vluchtelingen uit Oost-Afrika die in Nederland een nieuw, zelfstandig bestaan moeten opbouwen. Emancipatie, empowerment en participatie zijn daarbij kernbegrippen.

Wegwijs

Wij maken nieuwkomers en migranten wegwijs in onze samenleving met hulp op maat. Dit door langdurige individuele begeleiding bij hun problemen. Daarnaast houden wij voor groepen voorlichtingsbijeenkomsten, culturele ontmoetingen en huiskamerbijeenkomsten!

Sinds 2019 heeft Gobez daartoe fondsen verworven om een 1 jaar durend pilotproject op te zetten “Wegwijs voor Nieuwkomers” en beschikken daarvoor over een eigen ontvangstruimte boven het Winkelcentrum Mariahoeve.

Geschiedenis

De Stichting Gobez is in 2008 opgericht door drie vluchtelingen uit Ethiopië. Het oorspronkelijke doel is vrouwen en jongeren in Nederland en Ethiopië zelfstandig in hun bestaan te helpen voorzien. De medeoprichter Haimanot Belay heeft aan den lijve ondervonden hoe verschrikkelijk moeilijk het is met de instanties en de Nederlandse cultuur om te kunnen gaan. Uiteindelijk heeft ze besloten haar opgedane ervaring in te zetten voor Ethiopiërs en anderen uit Oost Afrika en ze te helpen met hun vele problemen. En dat deed ze tot voor kort in haar eentje!

Interculturele samenleving

Gobez heeft ook tot doel een bijdrage te leveren aan een interculturele samenleving in Nederland, door de rijke cultuur en geschiedenis van Ethiopië onder de aandacht te brengen. Gobez streeft ernaar zoveel als mogelijk samen te werken met partnerorganisaties in Ethiopië, Nederland en andere landen, waarbij het gaat om ontwikkelingssamenwerking.

Stichting Gobez!
Postadres: Simoncarmiggelthof 10, 2492 JM Den haag