Select Page

Gobez! Kom aan!

Stichting Gobez! is in 2008 opgericht door Ethiopische vluchtelingen waaronder Haimanot Belay die als statushouder in Nederland . Zij heeft aan den lijve ervaren hoe moeilijk het is om je weg te vinden in de Nederlandse samenleving. Stichting Gobez ondersteunt vluchtelingen uit Oost-Afrika  (o.a. Ethiopië en Eritrea) bij het opbouwen van een nieuw zelfstandig bestaan.

Doelgroep

Onze doelgroep zijn statushouders, nieuwkomers en oudkomers uit Oost-Afrika en met name uit Eritrea en Ethiopië. Doordat zij de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen ervaren zij allerlei problemen om goed inzicht te krijgen in de regels en procedures van gemeentelijke instellingen en andere instanties. Hierdoor dreigen zij buiten de boot te vallen en in een isolement te raken.

Stichting Gobez verwelkomt, helpt en verbindt. Kernvaardigheden van de Stichting Gobez! liggen op het gebied van interculturele activiteiten en participatie- en integratieprocessen.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

De laatste jaren daalt het aantal vluchtelingen dat asiel aanvraagt in Nederland. De aandacht is daarmee verschoven van opvang naar de integratie en participatie van nieuwkomers in de gemeenten.

Met het project Wegwijs bood de stichting praktische hulp waardoor statushouders en gezinnen zich meer thuis gaan voelen en weten waar ze moeten aankloppen bij eventuele problemen. Om zo ook stappen te kunnen zetten op de participatieladder. Emancipatie, empowerment en participatie zijn daarbij kernbegrippen. Gobez is het Amhaarse woord voor ‘Goed zo!’, ‘Geweldig!‘ en ‘Kom op!’. De ervaringen uit dit project worden verder ingezet via de inzet van Haimanot Belay als sleutelfiguur.

Sleutelfiguur Haimanot Belay